Monday, May 25, 2009

Kelapangan Hati (Al-Insyirah)

Assalamualaikum,

Alhamdulillah, segala puji dan syukur dipanjatkan ke hadrat Allah S.W.T. kerana memberi kesihatan aqal dan jasad untuk menghadapi peperiksaan akhir tahun ke 2 semester 1 kejuruteraan kimia (ChemE) sehingga tamat kertas terakhir ‘Process Heat Transfer’ pukul 12 tengahari tadi. Walaupun diuji dengan sedikit demam beberapa hari yang lalu, namun Allah telah menggantikan kembali masa yang hilang kerana tidak sihat itu dengan daya akal serta ingatan yang tajam untuk menjawab soalan-soalan tadi sesuai dengan usaha yang telah diberi. Syukur sekali lagi atas sifat Ar-Rahman dan Ar-Rahim mu Ya Allah.

Sejenak merenung kehidupan ana pada semester ini, terlalu banyak cabaran yang datang melanda umpama badai. Detik-detik gembira dan sedih sentiasa berganti-ganti umpama roda. Sekejap di atas, kemudian di bawah pula. Teringat pada surah Al-Insyirah yang bermaksud kelapangan hati. Surah ini memperihalkan tentang berita gembira daripada Allah kepada Rasulullah di atas usaha serta penat lelah baginda di jalan dakwah yang begitu perit ini. Sesuai dengan mood pelajar ChemE yang baru tamat peperiksaan, marilah kita sama-sama mentadabbur surah ini.

1. Bukankah kami Telah melapangkan untukmu dadamu?,

Menurut Imam Ibnu Kathir, ayat ini bermakna ‘Kami (Allah) telah menerangi hatimu dan menjadikannya luasa dan besar’. Hal ini merujuk kepada Surah An-An’am ayat ke 125 yang bermaksud “Barangsiapa yang Allah menghendaki akan memberikan kepadanya petunjuk, niscaya Dia melapangkan dadanya untuk (memeluk agama) Islam”.

2. Dan kami Telah menghilangkan daripadamu bebanmu,
3. Yang memberatkan punggungmu?

Imam Ibnu Kathir menafsirkan ayat ini sebagai mengampunkan dosa masa lalu dan masa hadapan berdasarkan ayat berikut:

“supaya Allah memberi ampunan kepadamu terhadap dosamu yang telah lalu dan yang akan datang serta menyempurnakan nikmat-Nya atasmu dan memimpin kamu kepada jalan yang lurus,” (Al-Fath: 2)

beban di sini juga ditafsirkan sebagai kesusahan-kesusahan yang diderita nabi Muhammad s.a.w. dalam menyampaikan risalah.

4. Dan kami tinggikan bagimu sebutan (nama)mu,

Merujuk kepada Kitab tafsir fi Dzilalil Quran karya Asy-Syahid Imam Syed Qutb, beliau menafsirkan ayat ini sebagaimana berikut:

“Yakni Kami angkatkan namamu di kalangan para Malikat al-mala'ul a'la, Kami angkatkannya di bumi dan di seluruh 'alam buana dan kerana itulah Kami gandingkan namamu dengan nama Allah setiap kali bibir manusia menyebut Laa ilaa ha illal laah, Muhammadar rasuu lullaah. Tidak ada lagi darjah yang setinggi dan semulia ini, itulah satu-satunya darjah yang hanya dicapai oleh Rasulullah s.a.w. di antara seluruh isi 'alam. Kami telah angkatkan namamu di dalam Lauh Mahfuz ketika Allah memutuskan supaya namamu disebut pada setiap zaman dengan ucapan doa, selawat dan taslim dan dengan perasaan kasih-sayang yang mendalam. Kami telah angkatkan namamu yang telah terikat dengan agama Allah yang luhur ini, kerana pemilihanmu untuk menyampaikan agama ini merupakan satu pengangkatan nama yang paling tinggi yang belum pernah dicapai oleh seseorang pun di 'alam buana ini baik sebelummu atau selepasmu. Oleh itu kesusahan, kepenatan dan keletihan tidak mempunyai tempat lagi dibandingkan dengan pengurniaan Allah yang besar yang boleh menghapuskan segala penderitaan itu.”

5. Karena Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan,
6. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.

Imam Syed Qutb menyatakan dalam kitab tafsirnya bahawa ayat ini diulang 2 kali kerana Rasulullah S.A.W. benar-benar memerlukan peringatan kepada bantuan Allah dan limpah kasihnya. Hal ini juga menunjukkan bahawa urusan Dakwah Rasulullah S.A.W sememangnya berat. Jadi, Rasulullah S.A.W. diyakinkan dengan satu hakikat sememangnya setiap kesukaran itu pasti disertai dengan kesenangan. Kesenangan sentiasa menemani kesukaran untuk meringankan tekanan.

7. Maka apabila kamu Telah selesai (dari sesuatu urusan), kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan) yang lain

Sebahagian ahli tafsir menafsirkan apabila kamu (Muhammad) telah selesai berdakwah, maka beribadatlah kepada Allah. Apabila kamu telah selesai mengerjakan urusan dunia, maka kerjakanlah urusan akhirat, dan ada lagi yang mengatakan. Apabila telah selesai mengerjakan solat, berdoalah.

8. Dan Hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap.

Imam Syed Qutb menyatakan dalam Tafsir fi Dzilalil Quran:

“Tumpukan seluruh perhatian dan minat kepada Tuhanmu semata-mata dan kosongkan hatimu dari segala sesuatu termasuk urusan orang ramai yang engkau da'wahkan mereka. Sudah tentu engkau memerlukan bekalan dan senjata. Di sinilah engkau akan mendapat bekalan untuk menempuh jalan da'wah, di sinilah engkau akan mendapat alat-alat senjata untuk kelengkapan berjihad. Di sinilah engkau akan menemui kesenangan dan kemudahan setiap kali engkau menempuh kesulitan dan kesukaran. Inilah jalan perjuangan da'wah.”

Ulasan:

Sesungguhnya Rasulullah S.A.W. telah diberi kelapangan dada untuk menjalankan kerja-kerja dakwah. Baginda telah diberi kemudahan untuk melaksanakannya tatkala berhadapan dengan ancaman kaum Quraisy. Sehinggakan baginda masih mampu mengecapi kegembiraan dan kebahagiaan sepanjang perjalanannya itu kerana baginda telah diperlihatkan dengan nikmat yang tak terbanding di akhirnya. Oleh itu, marilah kita sama-sama mencari ketenangan di sebalik perjuangan menegakkan agama Allah ini. Menuntut ilmu juga satu perjuangan. Malah, mati ketika menuntut ilmu dianggap syahid. Justeru, pasti ada kebahagiaan di sebaliknya sekiranya kita melakukan itu semua ikhlas kerana Allah dan jelas matlamat akhirnya.


Kita juga perlu yakin pada hakikat hidup yang Allah nyatakan bahawa sememangnya setiap kesukaran pasti disertai dengan kesenangan. Dan pastinya kehidupan sebagai mahasiswa penuh cabaran. Disebut oleh Allah dalam surah Al-Baqarah ayat ke 155:

“Dan sesungguhnya Kami akan uji kamu dengan sebahagian daripada ketakutan dan kelaparan dan kekurangan harta dan jiwa dan buah-buahan. Sampaikanlah berita baik kepada mereka yang sabar.”

Disebut lagi dalam surah Al-Ankabut ayat ke 2 hingga 3

“Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami Telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? Dan Sesungguhnya kami Telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, Maka Sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan Sesungguhnya dia mengetahui orang-orang yang dusta.”

Jelas diberitakan oleh Allah kepada hambanya. Tiada yang akan terlepas daripada ujian. Justeru, bersabarlah kerana kemenangan bersama orang yang bersabar dan ingatlah penegasan daripada Allah dalam surah Al-Insyirah iaitu pasti segala kesusahan itu disertai dengan kesenangan. Bersabarlah dalam belajar, bersabarlah dalam menyiapkan projek, bersabarlah dalam menyiapkan assignment kerana pasti di hujungnya ada keuntungan. Disebut dalam buku Jalan Dakwah karya Mustafa Masyhur bahawa antara kesilapan kita ialah apabila menganggap sekiranya kita berada di jalan yang haq, nescaya Allah menolong kita dan kerana kesalahan kitalah kita ditimpa musibah sebegini. Janganlah bersikap seperti Firaun sahabatku. Sesungguhnya ini pengaruh jahat untuk melemahkan kita.

Seterusnya, setelah selesai peperiksaan ini sahabat-sahabat, marilah sama-sama kita meningkatkan lagi ibadah kepada Allah. Berdoalah sepenuh hati dan bertawakkal agar dikurniakan keputusan yang cemerlang, InsyaAllah. Janganlah pula kita terleka dengan benda-benda yang lagha. Takut-takut hilang berkat ilmu kita. Kita belajar bukan untuk menjawab peperiksaan semata-mata, tapi untuk menyumbang kepada kemajuan Islam. InsyaAllah dengan niat yang betul, moga dikurniakan hidayah daripada Allah.

“Dan bahwasanya seorang manusia tiada memperoleh selain apa yang Telah diusahakannya.” (An-Najm: 39)

0 comments:

Related Posts with Thumbnails
Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template