Friday, March 27, 2009

Ikhtilat

Bila sebut hal ikhtilat ni, mungkin ramai yang memandang remeh. Zaman moden sekarang ni, tak memandang dah soal-soal sebegini. Maklum lah, diliberalkan Islam sekarang ni. Jika ada suara yang menyekat apa jua bentuk ikhtilat yang dilarang Islam, dikatakan jumud dan konservatif. Aku sentuh hang, hang sentuh aku adalah perkara biasa yang menambahkan lagi kecerian belajar.

Bila penat belajar, pergi ke kafe V5 bersama-sama. Mungkin makan bersama ni, menambahkan lagi kekeyangan perut. Tambah-tambah dengan Pakwe Kristian atau makwe Arab. Nampak brutal sikit. Senario keluar malam berdua-duan, adalah perkara biasa di semua kampus. Tak ceria kampus kalau tak ada istilah 'couple'.

Semua sedia maklum, Allah berfirman di dalam al Quran sekira-kira maksudnya:
“Dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk.” ( Israaa : 32 )

Kawan-kawan, salah satu agenda kuffar untuk merosakkan Islam itu, ialah memusnahkan pemuda-pemudi Islam. Bila rosakknya pemuda-pemudi Islam, dalam tempoh masa mendatang akan memincangkan masyarakat Islam. Salah satunya ialah menyuntik virus pergaulan bebas lelaki dan perempuan tanpa sepadan Iman dan Taqwa. Bila dah bebas, yang selalu merangsangkan dan menghangatkan lagi kegersangan jiwa pemuda-pemudi ialah syaitan. Maka, berlakulah apa yang tak sepatutnya berlaku.

Islam menutup apa jua jalan untuk menuju kepada perzinaan. Ayat ini, hendaklah selalu kita dengarkan kepada pemuda-pemudi sekarang, agar selalu memperingati akan peringatan Allah SWT.

Oleh itu untuk menghurai persoalan ini kita perlu terlebih dahulu menghurai perkataan ikhtilat dari segi bahasa dan syariat.
Dari segi bahasa, ikhtilat bererti: meramukan, menggaul sesuatu dengan sesuatu yang lain yakni mencarnpurkannya.
Istilah Syariat, yang dimaksudkan dalam perbahasan ini ialah: Percarnpuran wanita dengan lelaki iaitu perkumpulan mereka pada satu tempat, sama ada dalam bentuk kumpulan atau bersendirian.

Hukum asal Ikhtilat, pergaulan antara leiaki dan perempuan adalah haram, maka ia adalah suatu perkara yang wajib dihindarkan kecuali dalam keadaan terpaksa atau keperluan yang mendesak. Syeikh Abd. Karim Zaidan dalam kitabnya `al-mufassat fi al-mar ah' ynag masyhur menyebutkan contoh-contoh keadaan tersebut seperti di bawah:

Pertama: Harus kerana terpaksa (dhorurah)

Ikhtilat yang berlaku kerana tekpaksa seperti yang disebutkan oleh Imam Nawawi dengan katanya: Berkata ahli mazhab Syafei: Tidak ada perbezaan dalam pengharaman khulwah (berdua-duaan) sama ada dalam solat atau selainnya. Dikecualikan daripada hokum ini kedaaan-keadaan dhorurat, seperti jika seseorang lelaki ajnabi mendapati seorang wanita ajnabi bersendirian di jalan, jauh daripada kumpulan manusia tersebut jika dibimbangi keselamatannya, maka pada ketika itu wajib tanpa khilaf. Antara contoh:
dhorurah yang lain ialah seperti seorang lelaki ajnabi melarikan wanita dengan tujuan menyelamatkannya daripada diperkosa, jika itu adalah satu-satu jalan untuk menyelamatkan wanita tersebut.

Kedua: Harus kerana keperluan(hajat)

Ulama berkata, hajat mengambil peranan dhorurah dalam mengharuskan perkara yang haram. Di sana dicatatkan beberapa keperluan yang dianggap mengharuskan ikhtilat antara lelaki dan perempuan.

1. Ikhtilat kerana urusan jual beli yang dibenarkan oleh syarak. Harus bagi wanita bercampur dengan lelaki semasa berjual-beli, melakukan tawar-menawar, memilih barang dengan syarat tidak berlaku khulwat (berdua-duaan) dan memelihara adab-adab pergaulan.

2. Ikhtilat kerana melakukan kerja kehakiman. Wanita harus menjadi hakim dalam perkara selain hudud di sisi Hanafiah dan dalam semua perkara di sisi az-Dzohiriah dan Imam at-Tobari. Sudah termaklum kerja sperti ini mengundang percampuran dengan kaum lelaki
yang terdiri daripada pendakwa, tertuduh, saksi dan lain-lain.

3. Ikhtilat kerana menjadi saksi. Islam mengharuskan wanita menjadi saksi dalam kes berkaitan dengan harta dan hak-haknya. Seperti dinyatakan dalam ayat akhir surah al-Baqarah. Menjadi saksi akan mendedahkan diri kepada percampuran dengan lelaki ajnabi.

4. Ikhtilat kerana amar ma'ruf nahi munkar. Ibnu Hazmin telah menyebutkan dalam kitabnya `al-Muhalla' bahawa Umar al-Khattab (r.a) telah melantik al-Syifa' menjadi penguatkuasa perbandaran. Sudah tentu beliau akan bercampur dengan lelaki ketika menjalankan tugasnya.

5. Ikhtilat kerana melayan tetamu. Harus bagi wanita melayan tetamu bersama suaminya dan jika ada alas an yang syarei seperti tujuan memuliakan tetamu dan sebagainya walaupun terpaksa bercampur dengan tetamu. Dalam hadis Bukhari, ada diriwayatkan bahawa Ummu Usaid melayani Rasulullah (SAW) dengan menghidangkan makanan dan menuangkan minuman
untuk baginda (SAW)

.6. Ikhtilat kerana memuliakan tetamu dan jika perlu makan bersamanya. Harus bagi wanita makan bersama tetamu kerana tujuan memuliakan tetamu atau tujuan lain yang syarei. Muslim meriwayatkan kisah satu keluarga yang ingin memuliakan Rasulullah SAW dan bertamukan baginda. Oleh kerana makanan yang sedikit, mereka memadamkan api dan memperlihatkan bahawa mereka makan bersama-sama banginda. Ini bereri bahawa orang ansor dan isterinya itu duduk bersama tetamu untuk makan bersama, walaupun mereka tidak makan, kerana mengutamakan tetamu.

7. Ikhtilat dalam kenderaan awam. Harus bagi wanita keluar rumah kerana menunaikan kerja-kerjanya yang diharuskan, walaupun terpaksa bercampur dengan lelaki ajnabi, seperti keluar untuk menziarahi dua ibu-bapanya, membeli-belah dan ke hospital, meski pun ia terpaksa menaiki kenderaan awam yang menyebabkan berlaku percampuran dengan penumpang lain dari kalangan lelaki ajnabi, dia mungkin duduk atau berdiri ditepinya. Percampuran ini diharuskan oleh keperluan yang syarei.

8. Ikhtilat kerana kerja-kerja jihad. Antara contoh pergaulan sewaktu jihad ialah seperti membawa air, merawat pesakit dan seumpamanya. Semua perkara tersebut adalah harus dilakukan oleh wanita kerana maslahah syariah. Bukhari menyebut dalam sahihnya daripada Ar Rabei binti Muawwiz katanya: Kami bersama Nabi SAW merawat pesakit, memberi minum dan menghantar jenazah yang terbunuh ke Madinah.

9. Ikhtilat untuk tujuan belajar atau mendengar nasihat. Antara suasana yang diharuskan , ikhtilat dengan tujuan mengajar agama kerana Bukhari meriwayat├é¬kan bahawa Rasulullah (s.a.w.)keluar pada satu hari raya dan sembahyang dua rakaat. Setelah selesai solat baginda berpusing mengarah wanita. Baginda menasihati mereka dan menyuruh mereka bersedekah, bersama baginda ialah Bilal.

10. Ikhtilat dalarn suasana yang teiah menjadi adat kebiasaan. Tersebut dalarn kitab Muwatta persoalan: Adakah harus bagi wanita makan bersama hamba atau lelaki bukan muhramnya? Berkata Malik: Tidak ada halangan pada perbuatan tersebut, jika dalam ruang uruf bahawa wanita makan bersama lelaki tersebut. Kadang-kadang wanita makan bersama suami dan mereka yang sering makan bersama suaminya. Antara contoh yang berlaku pada zaman ini ialah percampuran sewaktu menziarahi sanak saudara atau rakan taulan.Dalam suasana yang seperti in i akan berlaku percampuran antara lelaki dan perempuan dalam satu bilik, makan pada satu meja dan sebaginya. Ini semua diharuskan selama terpelihara adab-adab Islamiah.

Adab-adab dalam bergaulan antara lelaki dan wanita

Walaupun pergaulan dibenarkan oleh syariat dalam suasana terpaksa dan keperluan, namun Islam telah meletakkan adab-adab dan disiplin dalam pergaulan lelaki dan wanita. Perkara-perkara inilah yang akan mengekang sikap-sikap serong dalam pergaulan antara wanita ajnabi dan lelaki. Kita perlu mengukur adakah pergaulan kita sekarang ini, sama ada di tempat kerja, dalam kenderaan awam, ketika rnembeli belah, bersiar-siar, berpolitik, amal-amal sosial, aktiviti-aktiviti luar dan lain-lain bertepatan dengan ajaran dan prinsip agama kita Islam.

Sikap yang tidak mengikut lunas-lunas Islam lambat laun akan mengundang akan kecelakaan.

1. Adab yang perlu dijaga oleh telaki dan perempuan.

• Ucapan yang makruf dan sopan.Firman Allah: Dan ucaplah kata-kata yang makruf. Maksudnya, mereka ditegah sama sekali mengucapkan kata-kata yang janggal pada pandangan susila atau berbentuk sendaan dan sia-sia.
• Menundukkan pandangan. Dalam surah an Nur menyuruh lelaki dan wanita menundukkan pandangan masing-rnasing khususnya dalarn suasana takutkan fitnah.
• Mengelakkan daripada berhimpit dan bersesak-sesak. Imam Bukhari meriwayatkan daripada Ummu Salamah bahawa Rasulullah (s.a.w.) setelah memberi salam beliau tidak terus bangun. Ini untuk memberi peluang kepada wanita keluar dahulu. Ibnu Syiahab az-Zuhri.
• Tidak berkhalwat (berdua-duaan). Imam Bukhari meriwayatkan daripada Ibnu Abbas bahawa Rasulullah (s.a.w. ) bersabda: Janganlah sekali-kali seseorang lelaki bersendirian dengan seorang wanita kecuali jika ia mahramnya.
• Menghindari tempat shubhat. Sabda Rasulullah SAW: Tinggalkanlah perkara yang meragukan kamu.... (Riwayat Bukhari)

2. Adab khas untuk wanita

• Iltizam dengan pakaian Islam,Firman Allah: Wahai Nabi katakanlah kepada isteri dan anak-anak perempuan kamu supaya melabuhkan jilbab mereka. Dan firmannya lagi: Janganlah kamu bertabarruj(bersolek) sebagaimana kaum jahiliah bertabrruj.
• Serius dalam ucapan. Tidak `mengada-ngada` atau bermanja-manja dalam percakapan.Firman Allah: Dan janganlah kamu merendahkan (melunak dan memanja-manjakan) percakapan, yang menyebabkan mereka yang sakit hatinya terdetik untuk menggodamu.
• Menjaga pergerakan.Tidak harus mereka rnemperlihatkan liuk lituk dan lenggan lenggok yang menggoda. Firman Allah: Janganlah mereka menghentak kaki untuk menarik perhatian kepada perhiasan yang mereka sembunyikan.

Daripada kenyataan di atas ternyata bahawa menjadi pengacara majlis, peragawati, penyanyi dan penari adalah haram kerana tidak menepati syarat-syarat yang telah di tetapkan oleh ulama lslam. Mungkin senario yang lebih relevan kepada kita selaku mahasiswa adalah seperti dialog berikut:

Dialog 1
Muslimat: Salam, nak tanya sikit boleh?
Muslimin: Silakan, apa salahnya.
Muslimat: Awak, awak dah jawab soalan no 2 assignment aritu?
Muslimin: erk.. belum lagi.

Dialog 2
Muslimin: Eh, awak dah makan belum?
Muslimat: Belum, kenapa?
Muslimin: Jangan la camtu, patut la muka awak asyik pucat je. Tak cantik tau. Makan ye jom!

Dialog 3
Muslimat: Awak, test bile ek?
Muslimin: Minggu depan kot

Dialog-dialog seperti 1 dan 3 sebenarnya boleh dielakkan untuk berlaku antara muslimin dan muslimat. Amatlah tidak munasabah jika tiada rakan sejantina yang tiada jawapan kepada persoalan-persoalan tersebut. Tapi, mungkin boleh dikecualikan dalam keadaan darurat seperti kesempitan masa, kesukaran komunikasi dan sebagainya. Dialog yang kedua apatah lagi. Jelas haram. Elakkan juga perbualan berkenaan isu-isu yang tidak berkaitan seperti pernikahan, peribadi dan sebagainya. Hanya berhubungan atau berkomunikasi dalam kadar yang cukup dan perlu sahaja. Jangan berlebihan kerana ia mungkin mengganggu hati kita.

Hamba Allah yang baik, antaranya adalah selalu menginsafi diri. Silap langkah dalam kehidupan, kembali kepada jalan hidayah. Istigfar selalu. Manusia yang jauh dari hidayah Allah, bila melakukan dosa tak merasai titik hitam di hati. Hamba Allah yang disukaiNya, bila lakukan dosa kembali bertaubat. Wallahua’lam.

Wednesday, March 25, 2009

Kisah Kelakar


Kelakar 1

“pemikiran yang gagal ialah pemikiran stereotype dan suka menyalahkan orang lain.

cth: "si Anynomuos adalah seorang bekas pelajar sekolah agama tapi dia tak pakai tudung labuh pun," kata Avril kepada Taylor.

Avril, tudung segi tiga ada masalah ke selagi ia menutup aurat @ menutup kepala?”

Kata saya: Kelakarlah awak ni.. haha.. awak baca ayat ni dan perhatikan betul2

“Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung kedadanya……” (An-Nur: 31)

Budak sekolah agama sepatutnya dah faham benda ni. Menutup aurat tu bukan tutup kepala je. Dada pun kena tutup. Tak boleh la nampak bentuk. Pakai baju je tetapi tudung singkat tak tutup dada(dah la baju putih nipis transparent!) sama la dengan tak tutup aurat. Tak cukup dengan itu je. Jadi, tolong refer pada post ini. Faham ke tak ni? Tak boleh terima ke sebab stereotype sangat?

Kelakar 2

some say, "we can't celebrate valentines.”
well, I'll reply,
"Screw that! it is not that i am celebrating it. Valentines is just a day that we can express how deep is your love towards your friends or parents. It does not mean we have to hang out or spend our time with our love one.
Valentines is about love, love to our parents, friends and even to our pets! "

My answer: Then how you celebrate Hari Raya? Wait2, what does it means by the word ‘celebrate’? My teacher said “ Celebrate means engage with festivities or praise publicly”. That’s why I laugh loudly by the time I read those funny words by somebody. Let me spill it again.. hahahahahahahaha…. Oh my God.. Valentine is a religious festival my friends… And yes it doesn’t mean that you need to hang out with your boy/girlfriends(which obviously HARAM).. but to say that u express how deep your love in conjunction with Valentine, what does that mean? Even stupid dumb people understand this.. Like we can’t express our love anytime..

Can I ask you? How much you pray from Allah for the happiness of your parents, friends and your pets? It’s obvious isn’t it? See! How hypocrite! Well, this is not silly. This is about Aqidah! To refuse a fatwa is a very serious offence!

Note:

1. Stop making all this joke! Or if not, I will laugh till my stomach burst to death.. haha

2. Saya memang tulis ni untuk MENEMBAK BEBERAPA ORANG. Ini BUKAN SINDIRAN, TETAPI TEMBAKAN!

3. Kenapa saya tembak? Sebab kenyataan-kenyataan di atas melibatkan soal akidah.. so, bukan soal kecil walaupun bunyinya amat kelakar(baca:bodoh).

4. Kepada sesiapa yang tertembak, saya tidak mahu mintak maaf sebab ini kewajipan selaku saudara seIslam. Justeru, saya mohon mereka yang tertembak agar mengucap 2 kalimah syahadah sekalai lagi kerana dikhuatiri akidah anda terbatal. Saya tidak menghukum, tetapi ini berdasarkan apa yg saya belajar. Ke nak jumpa hakim?


Saturday, March 21, 2009

All About Chemical Engineering

Chemical Engineering


The term appeared in print in 1839, though from the context it suggests a person with mechanical engineering knowledge working in the chemical industry. In 1880, George E. Davis wrote in a letter to Chemical News 'A Chemical Engineer is a person who possesses chemical and mechanical knowledge, and who applies that knowledge to the utilization, on a manufacturing scale, of chemical action.'

In 1924 the Institution of Chemical Engineers adopted the following definition 'A chemical engineer is a professional man experienced in the design, construction and operation of plant and works in which matter undergoes a change of state and composition.’ (The first female member joined in 1942.) As can be seen from the later definition, the occupation is not limited to the chemical industry, but more generally the process industries, or other situations in which complex physical and/or chemical processes are to be managed.

During lecture, some may not give full attention... haha

The chemical engineering profession is traditionally viewed as the domain of the stalwart petrochemical, oil and gas and pharmaceutical industries, but these days chemical engineering superheroes can be found in such diverse fields as food technology, water, mining and environmental protection. With the rise in media focus on processed foods, the lack of clean drinking water in poor areas and the need for more environmentally friendly fuels, chemical engineers developing solutions to these problems have been revered as the harbingers of change. The expansion of these industries has also ensured a growth in the need for chemical engineers worldwide.

if you love adventures, bliv me you will work juz few centimetres from them

Chemical engineers work out the best way to produce, extract, mix, separate and manipulate and that is why they can be found in such a diverse selection of industries. They design the best way or 'process' by which a raw material is transformed into a product, whether that product is cheese, the fuel in a car engine or paracetamol. But the skills involved don't limit the chemical engineer to manufacturing. Chemical engineers are involved in the current development of nanotechnology, alternatives to fossil fuels and refrigerants that don't damage the ozone layer.

They will bring to the most most dangerous plant in Perak.. Malay Sino which produce Hydrochloric Acid. If you're not strong, you will juz go fainted by the time you step into the plant.. haha

Chemical and Process engineering degrees are formulated to ensure that their graduates are fully equipped for industry, with all the skills they will need, from design, problem solving, numeracy and analysis skills, to 'transferable skills', such as communication and teamwork. A chemical engineering degree will enhance your employability whatever your choice of industry or profession, that's why you will also find chemical engineering graduates in accounting, marketing and teaching.

The chemical spill in lab. The hazard that you need 2 face as ChemE student. Due to this accident, one of my friend got acetone(very corrosive chemical) on HER eyes and Handphone. The chemical dig hole in her handphone luckily not her eyes which needed to be cleaned with 2 bottles of NaCl. Ouchhh!

You may not, however, want to stray far from the chemical engineering career path as these professionals are amongst the highest paid in the engineering field! In the most recent IChemE (the Institution of Chemical Engineers) salary survey the average UK graduate wage was £24,988, rising to £31,564 between the ages of 25 and 29, with some engineers earning up to £136,000 later on!

The substantial starting salary can be partially attributed to the significant amount of responsibility given to newly employed graduates. Fresh graduates often move swiftly up the corporate ladder reaching positions of senior management while still comparatively young.

That's me! working on a pilot plant (distillation tower)... It's not easy ok. It's very dangerous!

Chemical Engineering Degree Programs and TrainingAda berani?

The focus of chemical engineering degree programs is to apply all aspects of chemical manufacturing to the environment and safety of workers and consumers. After completing a chemical engineering degree program, a chemical engineer can work in multiple industries for planning, development, and production. The healthcare, biotechnology, and services fields also require extensive training, and many offer internships and work study programs for those enrolled in their last year of a chemical engineering degree program. Learning how to create and develop processes is the critical to long-term success in the field of chemical engineering, and the most common areas of study include:

· Electronic processing
· Semi-conductor processing
· Plastics and high performance materials
· Biochemical and biomedical processes
· Ceramics
· Electrochemical processing

A chemical engineer is usually involved with a variety of processes such as:

· Chemical synthesis
· Chemical separation
· Chemical reaction
· Distillation
· Filtration
· Heat transfer operations
· Energy balances
· Thermodynamics (the toughest one! haha)

Improve your softskill by joining big events like TEC 2009.. hehe

Students interested in pursuing chemical engineering careers need to have strong analytical and mathematical skills, and have a solid background in mathematics, physics, biology, and even general engineering. They will need to develop strong technical writing and reporting skills, and develop sustainable systems using a variety of modules and formulas.

Don't forget your obligation to Allah! Pray a lot!

Note:

To PETRONAS Scholarship Applicants, please be aware that:
1. EduCamp will be on 11-20/4 for 5 batches at UTP.
2. Intake on May 2009 not July anymore.
3. Beware on the latest Consequence Management (CM)!!

*** Those pictures are taken from my own camera. They are the real experience of mine as chemical engineering students. Hope it helps to give you better picture on what chemical engineering is all about. TQ

Related Posts with Thumbnails
Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template